Na czym ma polegać nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej i kiedy zostanie ono wprowadzone do życia? Dowiedz się więcej, czytając ten wpis.
W dniu 10 listopada 2024 r. obowiązującą od ponad 20 lat ustawę Prawo telekomunikacyjne zastąpiła ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej, w skrócie: PKE. Nowe prawo jest skutkiem wprowadzenia do polskiego porządku prawnego unijnych przepisów, w tym dyrektywy UE 2018/1972 ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej. Wprowadzenie tych przepisów trwało wiele lat, jednakże nowa ustawa kompleksowo reguluje wiele kwestii, a w szczególności zawiera przepisy odnoszące się bezpośrednio do konsumentów, które w istocie wzmacniają, a tym sam polepszają ich pozycję w relacji z operatorami.
Wpis na blogu pojawi się już po 10 listopada, jednak jeśli go czytasz – to z pewnością miałeś już do czynienia z nowym prawem. Jeśli korzystasz z usług operatorów, a korzystając z Internetu czy telefonu na pewno to robisz, to powinieneś już dostać od nich informację o wprowadzonych zmianach i o możliwości rozwiązania łączącej Was umowy. Przede wszystkim, nowe prawo nakłada na operatorów obowiązek transparentności oraz komunikowania się z odbiorcą prostym językiem, jeszcze na etapie zawierania umowy i wyboru najkorzystniejszej z proponowanych usług. Korzystając z usług operatorów często dochodziło do sytuacji, w których nie dopilnowaliśmy daty terminu zakończenia umowy, w związku z czym odnowiła się automatycznie – nawet jeśli, już nie chcieliśmy z usług tego operatora korzystać. Wskutek nowych przepisów, obowiązujących od dnia 10 listopada 2024 r., operatorzy mają obowiązek poinformowania klienta o warunkach automatycznego przedłużenia umowy na kolejny okres, a także o różnych pakietach usług objętych umową. Wszystko to musi odbyć się niemniej niż 30 dni przed datą wygaśnięcia obowiązującej umowy, a z barków konsumentów spadnie ciężar samodzielnego dopilnowywania tych kwestii.
Nowe prawo jest często nazywane „konstytucją” dla branży telekomunikacyjnej, ponieważ kompleksowo reguluje szereg istotnych zagadnień, które diametralnie zmieniają dotychczasowe zasady i praktykę. Oto niektóre z nich:
1. Proste porównywanie ofert
Tak jak wspomniałam wcześniej, operatorzy będą mieli odtąd obowiązek komunikowania się z odbiorcami ich usług w sposób jasny, prosty i klarowny. Dotychczas, wybierając ofertę często musieliśmy się dopytywać o jej warunki, gdyż nie były one transparentne. Teraz ma się to zmienić – dzięki temu, że oferty mają być jasne, konsumentom łatwiej będzie je porównywać i wybrać najkorzystniejszą z nich, jeszcze na etapie przed podpisaniem umowy i związaniem się z jednym operatorem na dłuższy okres.
2. Wspólne ładowarki dla urządzeń mobilnych
Jedną z najważniejszych zmian, jakie wprowadza nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej, jest wprowadzenie nakazu wprowadzenia wspólnych ładowarek do telefonów i innych urządzeń mobilnych. W czasach kiedy się zmagamy z nadmiarem odpadów, w tym również elektrośmieci, zmiana ta nie tylko ułatwi nam życie (koniec z zastanawianiem się, czy na wyjazd spakowałeś wszystkie potrzebne ładowarki), ale także wpłynie na naszą planetę. Zmniejszenie ilości elektrośmieci jest ważnym aspektem w dobie zmian klimatu, a to jak nowe prawo przyjmie się w Unii Europejskiej, z pewnością wpłynie na działania innych regionów świata w tym zakresie.
3. Ochrona i zwrot środków z kont prepaid
Kolejna ważna kwestia, która została uregulowana przez nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej – kwestia zwrotu środków znajdujących się na kontach przypisanych do numeru telefonu konsumenta, tj. kont prepaid. Brak zwrotu tych środków przez operatorów był przedmiotem postępowań prowadzonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowania te kończyły się nakazaniem przez Prezesa UOKiK do zwrotu tych środków klientom, jednakże nie był to obowiązek operatorów. Środki te często przepadały, a konsumenci, pomimo ich niewykorzystywania, nie otrzymali chociażby żadnej rekompensaty. Dzięki nowym przepisom operatorzy mają obowiązek zwrotu tych środków konsumentom korzystającym z ich usług, po tym, jak złożą w tym celu odpowiedni wniosek. We wniosku tym należy wskazać numer rachunku bankowego albo wskazanie innego sposobu uzyskania zwrotu pozostałych na koncie środków. Co ważne, samo podanie jednej z powyższych opcji oznacza złożenie wniosku i skorzystanie z prawa do zwrotu środków z kont prepaid.
4. Advanced Mobile Location (AML)
Usługa Advanced Mobile Location, w skrócie AML ma na celu szybkie ustalenie lokalizacji osoby dzwoniącej na numery alarmowe. Ma ona działać automatycznie – jest aktywowana podczas wybierania jednego z numerów alarmowych. Dzięki temu od razu wysyła informacje do służb ratunkowych o dokładnej lokalizacji telefonu komórkowego, z którego jest wybrane połączenie. Usługa ta jest bardzo precyzyjna i skraca reakcję służb ratunkowych, co bezpośrednio przedkłada się na ratowanie życia ludzkiego. Co ważne, usługa ta jest bezpieczna i ma zapewniać ochronę danych osobowych oraz prywatności. W Polsce ma być w pełni funkcjonalna do 2027 r.
5. Wyeliminowanie wątpliwych opłat
Nowe przepisy nakładają na operatorów obowiązek transparentności również przy naliczaniu dodatkowych opłat związanych z dodatkowymi usługami. Zmniejszy to ryzyko ukrytych kosztów, a konsumenci od początku będą wiedzieć za co płacą.
6. Ochrona konsumentów
Jednym z głównych celów nowych przepisów jest ochrona konsumentów, którzy często byli bezradni w relacjach z operatorami. Co ważne, nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej daje uprawnienia konsumenckie, nie tylko samym konsumentom w rozumieniu kodeksu cywilnego, ale także mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom oraz organizacjom pozarządowym (chyba, że podmioty te wyrażą zgodę, aby uprawnienia te nie miały do nich zastosowania).
7. Zarządzanie częstotliwościami i numeracją
Prawo Komunikacji Elektronicznej reguluje również zasady gospodarowania częstotliwościami oraz zasobami numeracji, czyli określa warunki przydzielania, zmiany i odnawiania rezerwacji częstotliwości, a także warunki uzyskiwania pozwoleń radiowych. Będzie to dotyczyć również bezpośrednio postępowań selekcyjnych prowadzonych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej – również te procedury staną się bardziej transparentne.
8. Prawo użytkowników końcowych
Odnosi się to również do konsumentów, czyli osób/podmiotów bezpośrednio korzystających z usług telekomunikacyjnych dla zaspokojenia własnych potrzeb. Dotyczy to kwestii transparentnego zawierania i rozwiązywania umów, dokumentów, będących częścią umowy, reklamacji usług czy opisywanej już możliwości porównywania poszczególnych ofert operatorów
9. Regulacja rynku telekomunikacyjnego
Nowe prawo określi procedury dotyczące obowiązków regulacyjnych,analizy rynków właściwych, regulację rynków hurtowych i detalicznych, a także warunki inwestowania oraz rachunkowość regulacyjną i kalkulację kosztów.
Zmiany na rynku telekomunikacyjnym były potrzebne i prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości będziemy potrzebować kolejnych. Obecne mają na celu ochronę odbiorców usług telekomunikacyjnych, czyli głównie konsumentów, a także prawne uregulowanie dotychczas stosowanych praktyk, np. zwrotu środków z kont prepaid. Ważnym aspektem tych zmian pozostaje wprowadzenie usługi AML czy wprowadzenie wspólnych ładowarek dla urządzeń mobilnych, co będzie miało bezpośredni wpływ na nasze życie. Jeśli potrzebujesz konsultacji w zakresie usług telekomunikacyjnych – zapraszam do kontaktu z Kancelarią kancelaria@adwokaturszulak.pl
Prawo komunikacji elektronicznej wchodzi do polskiego porządku prawnego z dniem 10 listopada 2024 r.
Są to urządzenia wykorzystywane do komunikacji elektronicznej, czyli komputery, internet, telefony, poczta elektroniczna, czy też komunikatory internetowe.
Tak, poczta elektroniczna jest środkiem komunikacji elektronicznej.
SMS, a także MMS jest zaliczany do środków komunikacji elektronicznej.
Rozmowa telefoniczna stanowi jeden z rodzajów komunikacji elektronicznej, podobnie jak wideokonferencja.
Komunikacja elektroniczna to każda forma komunikacji – ustnej, tekstowej, obrazkowej, która jest nadawana, przesyłana, przechowywana lub oglądana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, czyli telefonów, komputerów czy internetu.
Jeśli potrzebujesz pomocy w sprawie, skontaktuj się ze mną.
Siedziba kancelariiKancelaria mieści się w ścisłym centrum Wrocławia, w bezpośrednim sąsiedztwie sądów, prokuratur, oraz Aresztu Śledczego.
Kancelaria znajduje się na ul. Świebodzkiej – na tej samej ulicy, przy której mieści się Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu oraz Areszt śledczy.
Najbliższy przystanek tramwajowy oraz autobusowy znajduje się na Placu Legionów, dojazd liniami: 4, 5, 11, 14, 15, 21, 22, 23, 122, 144, 246, 250, 251
Na ul. Świebodzkiej oraz Placu Muzealnym znajdują się parkingi w ramach strefy płatnego parkowania oraz płatny parking przy Narodowym Forum Muzyki oraz w Galerii Renoma.
Wejście do Kancelarii znajduje się od strony podwórka, należy wejść wejściem po schodkach na lewo od wjazdu, a sama Kancelaria znajduje się na I piętrze.
Na spotkania zapraszam od poniedziałku do piątku między 9 a 17, najlepiej po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu terminu. Dostosuję się również do innych zaproponowanych terminów i godzin spotkań.
Zgodnie z wymogami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), pragniemy poinformować, że: Administratorem Państwa danych osobowych jest "Kancelaria Adwokacka Adwokat Gabriela Urszulak" z siedzibą we Wrocławiu, ul. Świebodzka 6 lok. 3, 50-046 Wrocław. Państwa dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji procesu ofertowania, zawarcia lub wykonywania umowy oraz w prawnie uzasadnionym interesie administratora, w celu utrzymania kontaktów biznesowych. Dane będą przechowywane przez okres niezbędny do prowadzenia korespondencji, a następnie w celach archiwizacyjnych, jednak nie dłużej niż rok. Przysługuje Państwu prawo do cofnięcia zgody, a podanie danych jest dobrowolne.